Socialt ansvar – en framgångsfaktor för din affärsstrategi

Dags att prioritera företags välmående 

Vi har nyligen gett oss in i ett renoveringsprojekt, och som de nördar vi är vill vi leva så hållbart som möjligt enligt CSR tre pelare: ekonomi, miljö och socialt ansvar. I teorin verkar det ju så enkelt, men i den praktiska världen – som faktiskt är den enda verkliga världen – är det ofta större utmaningar. Teorier förblir ju faktiskt just teorier – tills vi omsätter dem i praktiken! 

Ivriga teorivetare 

Som företagsutvecklare stöter jag ofta på människor som är ivriga att visa vad de redan vet – i teorin. Men enligt min erfarenhet är just denna inställning det stora problemet. Vi människor vill sällan förändras i praktiken. Vi pratar gärna om vad vi kan, men är för bekväma (avsaknad av mod) för att ta det där nödvändiga steget i verkligheten. 

Låt mig ge ett exempel: Vi har en leverantör som vi haft ett gott samarbete med. Men under ett projekt uppvisade en av deras medarbetare ett oprofessionellt beteende, både gentemot oss som kund och sin egen arbetsgivare. Medarbetaren spenderade mycket tid i telefon och arbetet gick långsamt framåt, något som till slut fick mig att se rött. Jag skickade ett sms till arbetsgivaren en lördagsmorgon (ej korrekt). Svaret kom på måndagen (korrekt), där arbetsgivaren milt försökte släta över problemet. Som ledarskapscoach lät jag dock inte överslätningen passera. Jag förtydligade mina förväntningar på projektets uppförandekod och önskade lyhördhet… 

Arbetsgivaren tog bort ”bladet för munnen” och sa att problemet var känt men undrade om det var bäst att vänta med att meddela medarbetaren detta för att skydda oss som kunder.  

 

Mod är att leva som man lär! 

Att leva som man lär kräver mod och integritet. Mitt svar var att medarbetaren borde få besked direkt och att jag står för vad jag sagt. Jag nämnde även att medarbetaren talat ofördelaktigt om sin arbetsgivare, något som bryter mot arbetsrättens lojalitetsplikt. Mitt slutgiltiga råd var att arbetsgivaren skulle ta kontakt med sin part i fackförbundet, för vägledning om möjliga utvecklingsåtgärder. 

 

Det man vet skapar trygghet att göra 

Enligt arbetsrätten kan en medarbetare som talar ofördelaktigt om sin arbetsgivare få en varning eller, i allvarliga fall, till och med bli uppsagd. Samtidigt måste yttrandefriheten respekteras. Det är en balansgång mellan rätten att uttrycka ofördelaktig kritik och påvisa lojaliteten mot arbetsgivaren. 

 

Att skydda svenska företag är att skydda svenska medborgare 

Om vi inte skyddar svenska företag från medarbetare som inte verkar i företagens bästa intresse är det lika skadligt som när företag inte tar hand om sina medarbetare. Båda perspektiven är en del av CSRs sociala hållbarhetsben, och om båda sidor ignoreras kommer inte svenska företag att må bra (vara hållbara).  

Att vara en ledare handlar om att ha förmågan att se saker från olika perspektiv samt ha mod att fatta rätt beslut – även när det känns obekvämt. 

Den här arbetsgivaren fick, tack vare min öppenhet, en möjlighet att ta hjälp av sin part av fackförbundet och ge den här medarbetaren en chans att utvecklas.  

Ledarskap är en djungel 

Vad jag vill förmedla med denna krönika är att vara chef och ledare är som att navigera i en djungel. I Sverige har vi ett starkt skydd för medarbetare, dock är det viktigt att förstå att en enskild medarbetares agerande kan få stora konsekvenser. Om en medarbetare inte uppför sig professionellt kan det påverka företagets affärsmannaskap, skada varumärket och riskera framtida affärsmöjligheter. På så sätt påverkas inte bara den sociala hållbarheten, utan även den ekonomiska – och det kan i förlängningen vara avgörande för företagens och samhällets långsiktiga överlevnad. 

 

Att skydda företag från destruktivt beteende är att säkra företagens hållbarhet vilket fyller på Sveriges skattkista och säkrar svenska medborgares hållbarhet!